In Vancis Datacenter stond de Huygens. Een watergekoeld systeem, van bijna 40 server-racks, inclusief de storage van 2700 harddisks. Of ik deze wilde afvoeren? Waar bij dan moet worden opgemerkt dat er nog al een paar obstakels waren om een vlotte werk wijze te garanderen.
De eerste keer dat ik dan ergens binnen loop ben ik vooral nieuwsgierig wat er dan moet worden verplaatst en wat de beste route is om te volgen. Hierbij gelet op deuren en andere obstakels om schade te voorkomen. In geval van Vancis viel mij op dat op de begane grond Parket was gelegd. en Ik vroeg mij toen al af …” moeten we daar overheen?”
In de centrale hal is er aan het plafond een hijsbok aangebracht met een capaciteit van 4000 Kg. “OK, dat is goed”, dacht ik. Dus en-passant informeerde ik ook naar de aanwezige hijs kooi die daar bij hoorde. Deze was zoals ik begrepen heb ergens in de tijd te zijn vergeten. Daarna aangezien voor oud ijzer,… en aan iemand te zijn mee gegeven. Aangezien de gehele installatie zich op de eerste verdieping bevond nog al een tegenvaller dus!
Er was wel een Lift. En in de lift stappende kijk ik dan meteen even naar de hef capaciteit, wat ook hier weer geen overbodige luxe bleek te zijn. ( 1250 Kg)
Aangekomen op de computervloer, een aantal klap deuren verder zag ik de systeem racks keurig op een rijtje staan, alles was toen nog in bedrijf. De rondleidende engineer van Bull, liet mij deze imposante racks van IBM zien en gaf ook een demonstratie van de koel capaciteit door een van de achter deuren van zo’n rack te openen en … het leek wel of er daar windkracht 12 uit kwam.
Nou was ik al meer dan eens in een data-center geweest en heb ik zat racks gezien..Echter deze waren behoorlijk groter dan normaal. Per stuk waren de grote racks rond de 1600 Kg. Wat nog al een probleem ging op leveren bij de lift. De engineer had dat ook al bedacht en gaf aan dat ze bereid waren delen van het koeling systeem uit de racks uit te bouwen ten einde het gewicht te verlagen.
Ook kwamen we beide tot de conclusie dat ondanks het verlaagde gewicht het dan noodzakelijk was een lift monteur op dag van afvoer op standby te hebben om eventuele storingen meteen te kunnen opheffen. Waar we in mijn herinnering op die dagen een keer of drie van gebruik hebben gemaakt.
Dit bracht ons weer op de begane grond waar ik mijn bezwaren uitte omtrent de parket vloer omdat we daar met racks van max. 1200 kg op kleine rol wielen overheen moesten, en gaf aan dat ik daarvoor schriftelijk toestemming van de directie wilde hebben om ons bedrijf van schade claims te vrijwaren. Die hebben we uiteindelijk ook gekregen.
Als laatste obstakel was er ook geen laad-dock waardoor we genoodzaakt waren aan de achterkant van het gebouw te laden en ieder zwaar rack de laadklep van de vrachtwagen te duwen met mankracht aangezien er geen heftruck aanwezig was.
Op het filmpje bij kopje afvoer ziet u een korte compilatie van de gebeurtenissen op de dag van afvoer.
Ik mag onze medewerkers een klop op de schouders geven voor hun inzet en het feit dat we slechts een kleine kras op het parket hebben veroorzaakt omdat een van de loopwielen blokkeerde. Deze kras bleek later ook weg poetsbaar. We waren een grote ervaring rijker.
Als laatste is nog op te merken dat wij hiervan 100% hebben hergebruikt of terug hebben gebracht naar grondstoffen.